Ile czasu po usunięciu zęba można założyć implant?

12 kwiecień 2023
ile po wyrwaniu zęba można założyć implant

Ile trzeba czekać na wszczepienie implantu?

Usunięcie zęba niesie za sobą niekorzystne zmiany w jamie ustnej, co niestety objawia się w bliższej lub dalszej przyszłości. Braki w uzębieniu są nie tylko problemem estetycznym, ale również funkcjonalnym.

Problemy z gryzieniem, przemieszczanie się zębów w stronę luki po usuniętym zębie to tylko niektóre powikłania, które pojawiają się po ekstrakcji zębów. Jeśli zatem nie ma żadnych przeciwwskazań, należy wszczepić implant jak najszybciej od momentu utraty zęba.

Kiedy zatem pacjent powinien umówić się na implantację? Najlepiej oceni to lekarz implantolog, który po wnikliwym badaniu stomatologicznym jamy ustnej oraz wykonaniu niezbędnej tomografii komputerowej określi termin zabiegu wszczepienia implantu.

W każdym przypadku jest to bardzo indywidualne, zależy od sytuacji klinicznej u pacjenta, występowania stanów zapalnych, czy szybkości gojenia się tkanek. Należy jednak pamiętać, aby zawsze przeprowadzać diagnostykę radiologiczną i oddawać się w ręce doświadczonego specjalisty , który przeprowadzi implantację zakończoną długoletnim sukcesem.

Jakie zmiany zachodzą w jamie ustnej po ekstrakcji zęba?

Usunięcie już choćby jednego zęba powoduje zaburzenia homeostazy, mówiąc w uproszczeniu- równowagi organizmu. Niesie to za sobą poważne konsekwencje, nie tylko w obrębie wyrwanego zęba, ale również całego układu stomatognatycznego.

Ubytki kości po usunięciu zęba

W przypadku osób, u których dawno doszło do utraty zębów, niestety pojawiają się nieodwracalne zmiany w jamie ustnej. Nie tylko objawia się to zaburzeniem zwarcia, czyli zgryzu, ale również dochodzi do utraty kości, co w konsekwencji prowadzi do zaniku wyrostka zębodołowego. Jest to widoczne gołym okiem jako charakterystyczne przewężenie od strony powstałej luki.

zanik kości

Nie tylko przyczynia się to do pogorszenia walorów estetycznych, ale również do konieczności odbudowy kości materiałem kościozastępczym.

Zmiany w wyglądzie twarzy

W wielu przypadkach, kiedy dochodzi do usunięcia zębów pojawiają się przeciążenia zgryzowe, które również mogą doprowadzić do ubytków zębowych a nawet utraty zdrowych zębów!

Zęby stanowią naturalne rusztowanie dla naszej twarzy, im większa ilość braków zębowych, tym większe zmiany w wyglądzie twarzy, takie jak opadnięte kąciki ust czy zapadnięte policzki.

Jeśli dojdzie do utraty zęba nie czekaj! Im więcej czasu minie od wyrwania zęba, tym więcej konsekwencji w całym organizmie!

wszczepienie implantu zaraz po usunięciu zęba

Wszczepienie implantów zaraz po usunięciu zęba

Implantacje natychmiastowe to zabiegi wszczepiania implantów bezpośrednio bo zabiegu ekstrakcji zęba. Umożliwiają wprowadzenie implantu w miejsce po usunięciu zęba podczas jednej wizyty. Bardzo często implantacja natychmiastowa nie wymaga dodatkowego cięcia, gdyż wykorzystywana jest luka w wyrostku zębodołowym powstała po wyrwaniu zęba.

Jeżeli lekarz nie widzi żadnych przeciwwskazań ogólnoustrojowych oraz istnieją dobre warunki podłoża kostnego, można od razu po ekstrakcji przeprowadzić zabieg implantacji. Warunkiem wykonania natychmiastowego wszczepienia implantu jest odpowiednia jakość i wielkość wyrostka zębodołowego.

Widok po wszczepieniu implantu

Natychmiastowe wszczepienie implantu hamuje zanik kości, procesy zachodzące po utracie zębów, ale również zapewnia komfort ze względów estetycznych i praktycznych.

Na czym polega implantacja dwuetapowa

Zabieg implantacji dwuetapowej nie jest możliwy do wykonania bezpośrednio po wyrwaniu zęba. Wszczepienie implantu w tym przypadku poprzedzone jest sterowaną regeneracją kości ze względu na np. wystąpienie ubytków kostnych w żuchwie lub konieczność podniesienia dna zatoki szczękowej, aby odbudować kość szczęki.

augumentacja kostna

Okres integracji kości

Gojenie się podłoża kostnego z wykorzystaniem materiału kościozastępczego zwykle następuje w okresie od 3 do 6 miesięcy. Jest to okres osobniczo zmienny, ponieważ u każdego pacjenta proces regeneracji kostnej zachodzi inaczej. Kluczowe w tym okresie osteointegracji są wizyty kontrolne, podczas których implantolog ocenia stan gojenia się kości. Na każdej wizycie wykonywane jest zdjęcie RTG, które umożliwią tę ocenę. Prawidłowo wygojone podłoże kostne kwalifikuje pacjenta do zabiegu implantacji.

Stany zapalne wokół zębów

Zdarza się, że wokół zębów pojawiają się stany zapalne, które są jednoznacznym wskazaniem do ekstrakcji. U pacjentów z taką sytuacją kliniczną również nie jest wskazane, aby natychmiastowo przeprowadzać implantację. Niesie to za sobą spore ryzyko namnożenia bakterii a w konsekwencji braku integracji kości z implantem. W takich przypadkach najczęściej implantacja odraczana jest na okres 4 tygodni.

Przeciwskazania do wstawienia implantu:

• pacjenci, którzy nie ukończyli 16 roku życia. Jest to związane z rozwojem kości, wielu specjalistów odracza zabieg nawet do osiągnięcia przez pacjenta dużo późniejszego wieku,
  • ciąża,
  • zaawansowana osteoporoza,
  • paradontoza,
  • choroby nowotworowe,
  • cukrzyca,
  • choroby psychiczne,
  • leczenie bisfosfonianami,
  • niekorzystne warunki anatomiczne w obrębie jamy ustnej
  • tymczasowe przeciwwskazania miejscowe np. urazy, zapalenie śluzówki.

Co to jest bonding zębów?

Bonding zębów to nieinwazyjna metoda odbudowy powierzchni zębów wykonywana w gabinecie stomatologicznym. Polega na pokryciu powierzchni zęba cienką warstwą kompozytu czyli materiału znanego z jego stosowania do wypełnień. To szybki i skuteczny sposób odbudowy zębów, aby uzyskać doskonały efekt estetyczny bez ingerencji w tkanki zęba.

26 marzec 2024

Licówki na zęby - zastosowanie i rodzaje

Czym są licówki na zęby i jakie jest ich zastosowanie? Poznaj rodzaje licówek oraz proces ich zakładania.
22 marzec 2024