Jak wygląda chirurgiczne usuwanie ósemek?

22 marzec 2024
Ekstrakcja zęba mądrości

Chirurgiczne usuwanie ósemek, zwanych zębami mądrości, to zabieg z zakresu chirurgii stomatologicznej, który wykonuje się w gabinecie stomatologicznym. Zabieg zazwyczaj przeprowadza się przed rozpoczęciem leczenia ortodontycznego, w przypadkach kiedy występuje zaawansowana próchnica, dolegliwości bólowe lub nieprawidłowe położenie zęba w łuku.

Ząb mądrości

Ósemki, czyli tak zwane zęby mądrości to trzecie zęby trzonowe. Ich nazwa głównie związana jest z faktem, że wyrzynają się przy wchodzeniu w dorosłość, zatem kiedy "mądrzejemy". Ósemki to jeden z narządów szczątkowych, co głównie oznacza, że w trakcie ewolucji straciły swoja pierwotną funkcję.

Zęby mądrości mogą stanowić źródło powikłań, zanim jeszcze stają się widoczne w jamie ustnej, powodując dolegliwości bólowe w łuku zębowym. Zęby mądrości zatrzymane częściowo lub całkowicie często opowiadają za objawy bólowe oraz przyczyniają się do rozwoju stanów zapalnych. To właśnie wtedy niezwłocznie należy udać się do gabinetu stomatologicznego i skorzystać z fachowej porady.

Warto wiedzieć, jak przebiega zabieg chirurgicznego usuwania ósemek, jakie występują powikłania, na jakie dolegliwości się nastawić oraz jak powinna wyglądać rekonwalescencja po usunięciu - ekstrakcji ósemki.

Chirurgiczne usuwanie ósemek - wskazania

Chirurgiczne usuwanie ósemek to rutynowy zabieg, który wykonywany jest bardzo często. Powodów do usunięcia zębów mądrości może być co najmniej klika, w większości przypadków są to:

zaawansowana próchnica

Próchnica bardzo często jest powodem ekstrakcji zęba mądrości. Ma to głównie związek z utrudnionym oczyszczaniem podczas codziennej higieny jamy ustnej. Ósemki w odróżnieniu od pozostałych zębów położone są najdalej w łuku zębowym, w związku z czym narażone są najbardziej na uszkodzenia w wyniku niewłaściwej higieny. Towarzyszy temu bardzo często silny ból, a nawet stan zapalny.

nieprawidłowy wzrost zębów mądrości

Częstym wskazaniem do wykonania chirurgicznego usuwania ósemek jest nieprawidłowy wzrost ósemek, który doprowadza do stłoczeń czy dystalizacji zębów bocznych. Jeśli decydujemy się na aparat ortodontyczny, to jeszcze przed rozpoczęciem leczenia ortodontycznego chirurg najprawdopodobniej zaleci usunięcie ósemek.

Ma to na celu zapobiegnięcie przechylania się zębów po zakończeniu leczenia ortodontycznego oraz ułatwienie procesu prostowania zębów. Jest to szczególnie wskazane, gdy na obrazie radiologicznym jest wyraźnie widoczny ucisk ósemek na pozostałe zęby.

zęby nieprzydatne czynnościowo

W niektórych przypadkach zęby mądrości nie są przydatne w zgryzie. Mowa głównie o zębach, które nie mają swojego antagonisty, czyli zęba przeciwstawnego. Dochodzi wówczas do powolnego wysuwania się zęba z zębodołu, obnażają się jednocześnie jego korzenie.

bóle stawu skroniowo-żuchwowego

Częstym zjawiskiem w przypadku zębów mądrości jest ból w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego. Jest to głównie spowodowane ograniczeniem ruchomości stawów, warunkowane brakiem miejsca w łuku zębowym.

Jak przebiega chirurgiczne usuwanie ósemek?

chirurgiczne usuwanie ósemek - narzędzia

Zanim nastąpi usunięcie zęba, konieczne jest przeprowadzenie pełnej diagnostyki czyli RTG lub tomografii komputerowej CBCT. Zdjęcia pozwalają dokładnie zobrazować warunki anatomiczne pacjenta, stan zęba oraz kierunek jego położenia wraz z korzeniami.

ząb w pozycji poziomej

Zabieg usunięcia ósemek każdorazowo powinien być również poprzedzony szczegółowym wywiadem z pacjentem. Ma to nie tylko szczególne znaczenie w rozpoznaniu ewentualnych przeciwwskazań do wykonania takiego zabiegu, ale przede wszystkim ustalenie dalszej rekonwalescencji w przypadku stosowania leków.

Znieczulenie miejscowe

Zabieg usunięcia zęba mądrości jest całkowicie bezbolesny. Procedurą rozpoczynającą usunięcie zęba jest podanie znieczulenia miejscowego. W niektórych przypadkach może zostać zastosowane znieczulenie ogólne, natomiast jest wykonywane tylko w skrajnych przypadkach.

Znieczulenie miejscowe oraz leki przeciwbólowe odpowiednio dobrane do pacjenta gwarantują komfort podczas wykonania zabiegu. W niektórych przypadkach usuwaniu zęba może towarzyszyć nieprzyjemne uczucie rozpierania, natomiast nie jest to związane z bólem.

Nacięcie dziąsła w miejscu zęba mądrości

Chirurgiczne usuwanie zębów głównie związane jest z zębami zatrzymanymi, które są niewidoczne w jamie ustnej. Kiedy pacjent jest prawidłowo znieczulony, chirurg wykonuje nacięcie, które ma na celu uzyskanie dostępu do zęba. Następną czynnością przy usuwaniu zęba mądrości jest separacja jego korony oraz korzeni od innych zębów, za pomocą specjalnych narzędzi obrotowych. Kolejną czynnością się rozchwianie fragmentów zęba w wyniku dłutowania oraz ich usunięcie z zębodołu za pomocą kleszczy przeznaczonych do tego typu zabiegu.

Szwy

Po zabiegu usunięcia zęba mądrości miejsce w zębodole jest zaszywane. Szwy chirurgiczne mają na celu zbliżenie się tkanek miękkich do siebie, tak, aby zabezpieczyć miejsce poekstrakcyjne i doprowadzić do szybkiego gojenia się. Wizyta kontrolna ze ściągnięciem szwów najczęściej odbywa się po 7 - 10 dniach od wykonania zabiegu ekstrakcji.

Podczas zabiegu ekstrakcji bardzo ważne jest doświadczenie specjalisty i zaufanie pacjenta

Chirurgiczne usuwanie zębów mądrości – możliwe powikłania:

Powikłania po usuwaniu ósemek są rzadkie i ograniczają się zwykle do ogólnych konsekwencji w trakcie lub po zabiegu, do których zaliczyć można:

• obrzęk,
  • krwawienie,
  • wybroczyny,
  • możliwość pojawienia się stanu zapalnego,
  • ból o średnim lub wysokim natężeniu,
  • opuchlizna wokół miejsca po usunięciu,
  • utrudnione gojenie - zespół suchego zębodołu.

Większość powikłań ustępuje samoczynnie, jeśli jednak pojawi się gorączka lub ogólne osłabienie, należy bezzwłocznie skonsultować się z Kliniką.

Zalecenia po chirurgicznym usunięciu ósemki

Chirurgiczne usuwanie ósemki wiąże się w każdym przypadku z bezwzględnym zakazem:

• spożywania pokarmów twardych,
  • picia alkoholu,
  • palenia papierosów,
  • spożywania gorących posiłków i napojów w dniu zabiegu,
  • stosowania sauny, solarium,
  • wysiłku fizycznego.

Konieczne w dniu zabiegu wymagane są zimne okłady w celu zminimalizowania obrzęku.

Należy pamiętać o:

• stosowaniu preparatu antyseptycznego - płukanki do jamy ustnej,
  • używaniu w okolicy pozabiegowej bardzo miękkiej szczoteczki,
  • regularnym przyjmowaniu zaleconych leków,
  • dbaniu o codzienną higienę jamy ustnej,
  • informowaniu lekarza o wszystkich niepokojących sytuacjach, które pojawiły się po usunięciu zęba

Chirurgiczne usuwanie ósemek - przeciwskazania :

• choroby serca,
  • choroby jamy ustnej,
  • ciąża, do pierwszego trymestru,
  • radioterapia stosowana w obrębie głowy,
  • aktywna kuracja bisfosfosnianami,
  • ząb zlokalizowany w naczyniaku krwionośnym.

Wszelkie przeciwwskazania omawiane są przez lekarza na wizycie konsultacyjnej, dzięki temu można znaleźć jak najbardziej optymalną drogę leczenia i bezpiecznie wykonać zabieg usuwania ósemek.