Wszczepienie implantów zębowych - krok po kroku

25 kwiecień 2023
wszczepienie implantów zębów

Wielu Pacjentów przed podjęciem decyzji o odbudowie braków zębowych zadaje pytanie, czym są implanty? Jak wygląda wszczepienie implantu zęba?

Implanty stomatologiczne to niewielkie, wykonane z tytanu śruby, które zastępują korzeń zęba. Na nich mocowane są korony protetyczne lub składające się z kilku koron mosty protetyczne, czyli zrekonstruowane uzębienie.

Implanty zębowe zaliczane są do biomateriałów, dzięki czemu są doskonale tolerowane przez organizm człowieka. Nie wywołują reakcji alergicznych i stanów zapalnych.

Istnieje wiele implantów różniących się kształtem, wielkością oraz sposobem ich wykorzystania. Wybór właściwego systemu implantologicznego to rola lekarza, który fachowo dobierze odpowiednie parametry, tak aby implant posłużył wiele lat.

Jak rozpocząć leczenie implantologiczne?

Pierwszym krokiem w leczeniu implantologicznym każdego pacjenta jest konsultacja implantologiczna. To właśnie wtedy lekarz - implantolog przeprowadza dokładny wywiad, ustala zestaw potrzebnych badań, które będzie trzeba wykonać przed zabiegiem oraz weryfikuje czy występują jakiekolwiek przeciwskazania do podjęcia leczenia implantologicznego.

Bezwzględnym warunkiem przystąpienia do zabiegu jest nienaganna higiena jamy ustnej, dlatego każdy Pacjent obowiązkowo musi wykonać higienizację w gabinecie stomatologicznym.

I Konsultacja

Podczas konsultacji wykonywane jest zdjęcie radiologiczne jamy ustnej - tzw. tomograf komputerowy CBCT. Następnym krokiem jest pobranie skanu wewnątrzustnego, który precyzyjnie odczytuje warunki w jamie ustnej i przenosi cyfrowy obraz na ekran komputera.

Czynności te są niezbędne do prawidłowego zaplanowania leczenia implantologicznego, zwiększenia skuteczności oraz bezpieczeństwa procedur przy wszczepieniu implantu.

Leczenie dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta? Dokładnie tak! Dzięki nowoczesnej tomografii komputerowej oraz skanerom 3d możliwe jest przeprowadzenie zabiegu wszczepienia implantu jeszcze przed przystąpieniem do zabiegu.

tomograf komputerowy

Na podstawie tomografii komputerowej oraz skanu 3D lekarz opracowuje plan leczenia w sposób dostosowany indywidualnie do danego pacjenta. Te nowoczesne narzędzia wykorzystywane w stomatologii, nie tylko pozwalają dobrać odpowiedni rozmiar implantu, ale również pozwalają zaprojektować specjalne szablony do nawigacji, dzięki czemu wprowadzenie implantu do kości jest idealnie spozycjonowane.

skanowanie wewnątrzustne 3d po usunięciu zęba

Zabieg implantacji, który jest zaplanowany od początku do końca? Takie leczenie implantologiczne musi okazać się sukcesem!

II Plan leczenia implantologicznego

Zanim Pacjent podejmie decyzję o implantacji, odbywa się omówienie planu leczenia. Lekarz przedstawia wówczas wszystkie możliwe warianty leczenia.

Na podstawie wcześniej wykonanego skanu 3D oraz tomografii komputerowej implantolog omawia cały proces zabiegu wszczepienia implantów, przedstawia stan kości jamy ustnej, oraz odpowiada na wszystkie nurtujące pacjenta pytania.

plan leczenia

Dzięki cyfrowym technologiom w stomatologii nie tylko możliwe jest zaprojektowanie położenia samego implantu zęba, ale również wyeliminowanie zagrożeń wynikających ze skomplikowanej anatomii jamy ustnej.

W zależności od możliwości finansowych, leczenie dostosowane jest do pacjenta tak, aby maksymalnie polepszyć warunki zgryzowe. Możliwa jest odbudowa pojedynczych i rozległych braków zębowych, jeśli tylko stan zdrowia pacjenta na to pozwala.

Każdy pacjent dostaje indywidualny plan leczenia, dzięki czemu może zapoznać się w dowolnym momencie z etapami leczenia, kosztami oraz możliwymi wariantami odbudowy zębów.

III Zabieg wszczepienia implantu

Kiedy pacjent zaakceptuje plan leczenia, umawiana jest data zabiegu wszczepienia implantu.

W dniu zabiegu może zostać podana osłona antybiotykowa, która niweluje dolegliwości bólowe oraz ewentualny stan zapalny w miejscu wszczepienia.

Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym w warunkach pełnej aseptyki. Jest całkowicie bezbolesny dzięki odpowiednio dobranemu znieczuleniu.

Czy wszczepienie implantu boli?

Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym i jest on całkowicie bezbolesny. W przypadku osób obawiających się wizyty u implantologa - o ile stan zdrowia pacjenta na to pozwala - możliwe jest przeprowadzenie procedury w znieczuleniu ogólnym w specjalistycznej placówce. Zazwyczaj jednak znieczulenie miejscowe jest wystarczające i w pełni komfortowe.

Więcej o kontroli bólu przy wszczepieniu implantu przeczytasz na naszym blogu.

Cyfrowa nawigacja przy wszczepieniu implantu

skaner wewnątrzustny

Procedurą rozpoczynającą zabieg jest wykonanie dokumentacji fotograficznej, która jest podstawą medycznej historii każdego Pacjenta.

Podczas zabiegu lekarz posługuje się zaprojektowanym cyfrowo szablonem implantologicznym. Indywidualnie przygotowany szablon jest kluczowym narzędziem wyznaczającym dokładne położenie implantu podczas nawigacji wiertłami w trakcie zabiegu.

szablon implantologiczny

drukowanie szablonów implantologicznych

Położenie implantów zostaje precyzyjnie obliczone na bazie obrazu CBCT, czyli tomografii komputerowej. Dzięki temu wszczepiony implant jest we właściwym miejscu w kości, a sam zabieg wszczepienia implantów przebiega bardzo sprawnie i szybko. Wszystko bez obawy o zmianę położenia wszczepu.

raport chirurgiczny

Zgodnie ze światowymi standardami, leczenie implantologiczne prowadzone z użyciem szablonów jest bardziej precyzyjne, efektywniejsze i mniej traumatyczne, a samo gojenie po zabiegu przebiega łatwiej.

szablon implantologiczny przyłożony do dziąsła w miejsce gdzie będą umieszczane implanty zębów

Preparacja łoża

W pierwszej kolejności chirurg nacina dziąsło po to, aby odwarstwić tkanki miękkie w okolicy wszczepu. Kolejnym krokiem jest wykonanie nawiertów w kość żuchwy lub szczęki za pomocą specjalnych wierteł, przy płukaniu solą fizjologiczną.

szestaw narzędzi używany przy implantacji

kaseta implantologiczna

Ilość nawiertów uzależniona jest od długości implantu, który był wcześniej indywidualnie zaprojektowany do warunków kostnych pacjenta. Odpowiednia stabilizacja wszczepu zapewni prawidłowe gojenie tkanek przy implancie, a także stworzy warunki dla lepszej osteointegracji implantu z kością.

wszczepiony implant

Augmentacja kostna

Niestety w wyniku utraty zęba stopniowo dochodzi do zaniku kości. Jeżeli u pacjenta ma miejsce taka sytuacja, stomatolog może zlecić sterowaną odbudowę kości, czyli tzw. augmentację kości. Jest to zabieg chirurgiczny, który ma na celu wytworzenie odpowiedniej ilości tkanki kostnej.

Najczęściej dołożenie materiału kościozastępczego odbywa się podczas trwania zabiegu implantacji. W przypadku dużego zaniku kości, ubytki kostne zostają uzupełnione materiałem, a implantacja zostaje odroczona do czasu pełnego wygojenia i zregenerowania kości.

Tymczasowa korona zęba

W zależności od warunków kostnych oraz stanu tkanek miękkich możliwe jest obciążenie implantu przez sztuczny ząb - tzw. koronę tymczasową. Warunkiem obciążenia natychmiastowego jest brak przeciwwskazań medycznych do wykonania odbudowy zęba bezpośrednio po zabiegu.

korona tymczasowa

Proces wytwarzania takiej korony odbywa się całkowicie cyfrowo, przez co pacjent nie musi mieć pobieranego wycisku, często powodującego odruchy wymiotne. Dzięki wykorzystaniu skanerów wewnątrzustnych w niedługim czasie po zabiegu pacjent ma nowy ząb, co nie tylko zapewnia mu poczucie komfortu, ale również ochrania implant przed urazem. A wszystko to podczas jednej wizyty!

korona tymczasowa umocowana na implancie

Korona tymczasowa - wykonana jest najczęściej kompozytu lub PMMA, czyli tworzywa akrylowego - mocowana jest na specjalnym łączniku, który przykręcany jest bezpośrednio do implantu. Jej kolor dobierany jest do zębów pacjenta, przez co bez obaw można funkcjonować w życiu codziennym.

Po upływie ok. 3 miesięcy od zabiegu, kiedy nastąpi osteointegracja implantu z kością, korona tymczasowa wymieniona zostaje na ostateczną. Korony ceramiczne, w odróżnieniu od akrylowych cechują się zdecydowanie lepszą wytrzymałością mechaniczną, a dzięki temu, że wykonywane są cyfrowo, posiadają doskonałe właściwości estetyczne i dopasowanie do otaczających tkanek.

korony ceramiczne tworzące estetyczne implanty zębów

Śruba gojąca

Pacjenci, u których występują przeciwskazania do natychmiastowego obciążenia za pomocą korony, zakładaną mają specjalną śrubę gojącą. Jej zadaniem jest przyspieszenie gojenia dziąsła w okolicy implantu oraz jego przygotowanie pod przyszłą koronę zęba.

W większości przypadków proces gojenia dziąsła wynosi kilka tygodni, po tym czasie możliwe jest osadzenie korony tymczasowej, która na czas pełnej osteointegracji zastąpi ceramiczną koronę.

Wkręcenie śruby gojącej, czyli stan przejściowy zanim założony zostanie finalny implant zęba

Zalecenia pozabiegowe

Po zabiegu Pacjent otrzymuje zalecenia:

Po zakończonym zabiegu implantologicznym każdy Pacjent dostaje numer telefonu do dedykowanego opiekuna.

Troszczymy się o pacjenta nie tylko w gabinecie chirurgicznym, ale również podczas trwania całego procesu leczenia!

Kiedy najlepiej wszczepić implant?

Implant najlepiej wszczepić jak najszybciej, nawet w dniu usunięcia zęba. Dlaczego?

Po utracie zęba otaczająca go kość zaczyna zanikać, co w przyszłości prowadzi do deformacji łuków zębowych i niekorzystnej zmiany wyglądu twarzy. Na skutek zaniku kości, sąsiadujące z ubytkiem zęby zaczynają się przechylać w kierunku luki, niekorzystnie zmieniając swoje położenie.

Brak nawet jednego zęba powoduje niewłaściwy rozkład sił podczas żucia i negatywnie wpływa na sąsiadujące mięśnie i stawy, wywołując np. silne migreny. Dodatkowo wymusza zmianę diety, a także wpływa na samopoczucie psychiczne, obniżając komfort codziennego życia.

• przyjmowanie antybiotyku, płukanie jamy ustnej płynem antyseptycznym oraz doraźne korzystanie ze środków przeciwbólowych,
  • bezpośrednio po zabiegu pacjent otrzymuje zimny okład, który ma na celu zminimalizowanie obrzęku przy implantach,
  • w pierwszych dniach po zabiegu należy unikać spożywania gorących pokarmów i płynów, w tym alkoholu. Nie należy także palić papierosów oraz ograniczyć wysiłek fizyczny,
  • osoby, które poddały się zabiegowi wszczepienia implantu zęba, powinny przede wszystkim zwracać uwagę na wysoką jakość higieny jamy ustnej, czyścić zęby po każdym posiłku oraz dbać o implanty zębowe jak o zęby własne!
  • należy przestrzegać wszelkich zaleceń pozabiegowych oraz regularnie odbywać wizyty kontrolne.